Huller i tænderne

Behandling af huller i tænderne

Vi tilbyder sikker behandling af huller i tænderne hos tandlægerne på Kongevejen i Virum.

Caries i tænderne

Sikker behandling af huller i tænderne

Caries, også kendt som huller i tænderne, er en udbredt sygdom og har været det i mange år, til trods for markante forbedringer i den generelle tandsundhed.

Med tiden har de fleste oplevet at få en tand med et hul, og mange er begyndt at forstå, hvordan man bedst kan forebygge caries. Ikke desto mindre er det stadig en udfordring at beskytte sig helt mod huller i tænderne.

Hvis du ønsker at fordybe dig i denne folkesygdom, caries, er du kommet til det rette sted. Vi har samlet en omfattende mængde information på denne side for at hjælpe dig med at forstå problemet bedre.

Hvis du har mistanke om, at du måske har huller i tænderne, som du gerne vil undersøge, kan du nemt og hurtigt booke en tid hos Tandlægerne på Kongevejen i Virum, før eventuelle problemer udvikler sig yderligere.

Ring til os på: 71 70 71 88 og få en tid til huller i tænderne med det samme.

Huller i tænderne

Hvornår og hvorfor får man hul i tanden?

Huller i tænderne opstår, når bakteriebelægninger forbliver på tænderne i længere tid. Når dette sker, øges risikoen for, at disse belægninger trænger gennem tandemaljen og danner et hul.
Det er derfor af stor betydning at fjerne bakterierne i tide for at undgå potentielt alvorlige konsekvenser.

Hvis bakteriebelægningerne får lov til at trives uden forstyrrelse, uden kontakt med hverken tandbørste eller tandtråd, vil det sandsynligvis med tiden resultere i caries.
En udfordring er, at bakterierne har evnen til at omdanne sukker til syre, hvilket gradvist ætser tandoverfladen.

Dit sukkerindtag spiller en væsentlig rolle i denne proces. Jo mere sukker du spiser i dine måltider, desto mere syre producerer bakterierne, og risikoen for caries stiger.

En knækket tand kræver akut behandling

At opleve en knækket tand er bestemt ikke noget, vi ønsker. Desværre kan tænder knække i forskellige situationer, såsom under leg, sport, transport og lignende.

Tænder er generelt stærke, men der er naturligvis grænser for, hvor meget de kan tåle. Et kraftigt slag, spark eller fald kan føre til alvorlig skade på tænderne.

Tandskader er ekstremt smertefulde, og det er naturligt at reagere med smerte og ubehag. I en sådan situation er det afgørende at bevare klar tænkeevne og handle fornuftigt ved at søge tandlægehjælp omgående.

Uanset omfanget af tandknækningen er det vigtigt at søge akut behandling. Akut behandling kan fås hos den lokale tandlæge, tandlægevagten eller vagtlægen på det nærmeste sygehus.

Der er begrænset, hvad du selv kan gøre for at håndtere en knækket tand, derfor er professionel hjælp den bedste løsning. Det mest ansvarlige skridt, du kan tage for dig selv og dine tænder, er at komme til tandlægen så hurtigt som muligt.